ویژگی ها و کاربردهای سنگ قلوه ای


سنگ قلوه ای چیست؟

سنگ قلوه در حقیقت سنگ رودخانه ای است که در رنگ های متنوع وجود دارد. از این سنگ می توان در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده نمود. این سنگ ها برای انجام کارهای هنری نیز مناسب هستند. قلوه سنگ رودخانه ای بر اثر حرکت آب در بستر رودخانه تشکیل می شود. این سنگ ها سطحی صاف و صیقلی دارند. لبه ی سنگ قلوه رودخانه ای معمولا گرد است. قلوه سنگ های بزرگ معمولا از ریزش کوه و یا زلزله بوجود آمده و به بستر رودخانه وارد می گردند. امروزه تولید کنندگان برای جلوگیری از فرسایش خاک و از بین رفتن منابع طبیعی اقدام به تولید سنگ های رودخانه ای نموده اند.

سنگ قلوه
ویلا سازی با قلوه سنگ

مزیت های استفاده از سنگ قلوه ای مرغوب

قلوه سنگ مرغوب و با کیفیت دارای مزایایی است. یکی از این مزیت ها این است که سنگ ها بر اثر تابش آفتاب تغییر رنگ نمی دهند. سنگ های مرغوب معمولا یکدست هستند و درون آن ها رگه وجود ندارد. اگر سنگ قلوه ای کیفیت بالایی داشته باشد بر اثر حمل و نقل ترک بر نمیدارد. از این سنگ ها می توان برای تولید محصولات تزئینی استفاده نمود. سنگ قلوه بسیار محکم است و چسبندگی زیادی دارد. این سنگ ها در برابر ضربه و فشار مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. مزیت دیگر این نوع سنگ هماهنگ بودن آن با انواع سبک های معماری می باشد.

ویژگی سنگهای قلوه ای

سنگ قلوه ای دارای تنوع بسیار زیادی است. این سنگ ها ضخامت های متفاوتی دارند و میتوان در مکان های مختلف از انواع آن ها استفاده نمود. محدودیت خاصی برای استفاده از سنگ های قلوه ای در محوطه سازی و تزئین فضاهای مختلف وجود ندارد.

کاربرد سنگ های قلوه ای

امروزه قلوه سنگ به یکی از پر مصرف ترین سنگ ها برای محوطه سازی و کاربردهای تزئینی تبدیل شده است. یکی از موارد استفاده از این سنگ ها تزیین گلدان ها و آکواریوم ها می باشد. از این سنگ همچنین می توان برای تزئین نمودن آبنما استفاده نمود. استفاده از قلوه سنگ برای خطاطی نیز بسیار مرسوم است.

قلوه سنگ سفید معمولا به جای چمن در پارک ها مورد استفاده قرار می گیرد. به کار بردن این سنگ باعث می شود که در مصرف آب به شکل قابل توجهی صرفه جویی شود. روف گاردن ها را نیز می توان با استفاده از سنگ قلوه ای سفید به شکل زیبایی تزئین نمود. گاهی اوقات برای تزئین مسیر آب نما نیز از این سنگ ها استفاده می شود.

تزئین معابر با قلوه سنگ
تزئین معابر با قلوه سنگ

استفاده از قلوه سنگ رنگی برای تزئین

سنگ قلوه ای رنگی در ساختمان های لوکس برای تزئین مورد استفاده است. از این سنگ ها می توان برای محوطه سازی در باغ و ویلا استفاده نمود. کاربرد دیگر این سنگ ها تزئین لابی هتل ها می باشد. ایجاد رودخانه مصنوعی در برخی مکان ها نیز با استفاده از این نوع سنگ امکان پذیر است. طراحی شومینه هم می تواند یکی از کاربردهای قلوه سنگ در محیط هایی مانند ویلاهای لوکس باشد.

در گلفروشی ها از قلوه سنگ رنگی برای تزئین گلدان ها و یا شیشه هایی که درون آن ها گل قرار می گیرد استفاده می شود. در بعضی مجتمع های مسکونی فضای سبزی به شکل مصنوعی برای زیبایی بیشتر مجموعه طراحی می گردد که می توان با استفاده از سنگ های رنگی آن را تزئین نمود.

سنگ پبل(Pebble)چیست؟

قلوه سنگ رودخانه ای پبل معمولا در کنار استخرهای شخصی که در ساختمان ها و ویلاها به شکل روباز وجود دارد برای آفتاب گرفتن قرار می گیرد تا افراد بتوانند فضایی را به شکل ساحل تجربه کنند. از این سنگ ها همچنین می توان برای اطراف درخت ها جهت حفظ نمودن رطوبت درخت و زیبایی آن استفاده نمود.

سنگ قلوه ای سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ قلوه ای سفید برای ساخت و ساز بسیار مرسوم است. از آنجایی که رنگ سفید به خوبی نور را منعکس می کند از آن برای محوطه سازی استفاده می گردد. استفاده از این سنگ در کنار قلوه سنگ مشکی می تواند جلوه زیبایی به فضا بدهد. سنگ های سفید رودخانه در شکل های رگه دار و بدون رگه وجود دارند. شکل طبیعی این سنگ ها معمولا در سواحل رودهای جنوبی ایران یافت می شود. البته امروزه این سنگ ها بیشتر در کارخانه ها تولید می گردند.

تزئین با سنگ قلوه

کاربردهای قلوه سنگ تزئینی

قلوه سنگ تزئینی را می توان برای تزئین محصولات دیگر به کار برد. از این سنگ برای تزئین کیف و یا دیگر ملزومات استفاده می گردد. ساخت وسایل تزئینی مانند جای عود، زیر لیوانی و مجسمه های کوچک با استفاده از سنگ های تزئینی امکان پذیر است. در زیر برخی میز های شیشه ای از سنگ های رنگی تزئینی استفاده می شود. نقاشی و خطاطی بر روی سنگ های رودخانه ای سفید امکان پذیر است. سطح صاف و صیقلی قلوه سنگ تزئینی جلوه زیبایی به نقاشی می دهد. برخی هنرمندان برای ایجاد تابلوهای دکوراتیو از سنگ قلوه تزئینی استفاده میکنند. طراحی آکواریوم های توکار با استفاده از این سنگ ها نیز جلوه زیبایی به فضا می دهد.

خرید قلوه سنگ سفید

مهم ترین نکته ای که در هنگام خرید قلوه سنگ باید به آن توجه شود سایز سنگ ها می باشد. این سنگ ها دوام بسیار بالایی دارند و به گفته کارشناسان مقاومت آن ها با سنگ های گرانیتی برابری می کند. مهم ترین کاربرد سنگ قلوه استفاده در معابر می باشد. استفاده از این سنگ ها نسبت به پوشش های چوبی و آهنی بسیار مقرون به صرفه است و تا مدت زمان زیادی خیال افراد را بابت مقاومت آن ها راحت می کند.

عوامل موثر بر قیمت قلوه سنگ

به طور کلی قیمت قلوه سنگ رنگی نسبت به قلوه سنگ رودخانه ای سفید مقداری بالاتر است. البته هر رنگ از سنگ های رودخانه ای با توجه به کمیاب بودن یا نبودن آن ها قیمت متفاوتی دارند. کارخانه هایی که تولید قلوه سنگ را انجام میدهند روش های متفاوتی برای تولید این نوع سنگ دارند که این روش ها بر قیمت تمام شده ی سنگ قلوه تاثیر زیادی دارد. مصالحی که برای تولید این نوع سنگ مورد استفاده قرار می گیرد نیز متفاوت است و تاثیر زیادی بر قیمت قلوه سنگ دارد. هر چه متریال مرغوب تری برای تولید سنگ استفاده شود قیمت سنگ بیشتر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *